Czy samochodowe światła ksenonowe są zgodne z przepisami? Bywa przecież, że rażą w oczy innych użytkowników dróg.
Policjanci lipnowscy ostrzegają, że będą karać mandatami za instalowanie ksenonowych świateł samopoziomujących.
Podinsp. Marek Nowakowski z Sekcji Ruchu Drogowego KWP w Bydgoszczy wyjaśnia, iż wszystkie pojazdy muszą być wyposażone w światła zgodne z polskimi przepisami. Problem nie leży w tym, czy żarówki są ksenonowe lub tradycyjne, ale czy zamontowano je fabrycznie, czy może kierowca zrobił to samodzielnie, niezgodnie z homologacją pojazdu.
Nie ma problemu, gdy samochód został sprowadzony z Niemiec lub innego europejskiego kraju. Wtedy możemy być pewni, że wyposażenie auta jest zgodne także z krajowymi przepisami. Gorzej jeśli pojazd sprowadzono z USA lub Kanady, gdzie obowiązują inne przepisy (reflektory oświetlają drogę symetryczne, kierunkowskazy są czerwone).
Auto musi przejść badanie w stacji kontroli pojazdów i uzyskać polską homologację. Diagnosta nie wyda jej, jeśli nie zostały wymienione reflektory (niesymetryczne światła) i kierunkowskazy (żółte).
To, że wśród policjantów są idioci, to wie każdy i to od dawna, ale ten artykuł przebił wszystko. Albo autor tego artykułu poprzekręcał fakty, albo rzeczywiście policjanci mu takich głupot naopowiadali. Najgorsze jest, że teraz masa kierowców (kapeluszników) to przeczyta i będą do każdego auta z ksenonami mrugać długimi, że go oślepiają i że to nielegalne.
A z tymi mandatami to już pojechane na maxa jest. Bo z tego wynika, że za ori xeny z samopoziomowaniem będą sypać mandaty.
Alfee
Ford Mondeo MKIII kombi Duratec HE 1.8 16V + LPG
Kawasaki ER5 :-)
wiecie jak się ma zainstalowane oryginalne xenony to nie problem, ale jednak często się zdarza że w samochodach są zamontowane jakieś gówniane a'la xenony i wtedy rażą
Przeciez HIDy to ksenony czyz nie ?
Mysle ze artykul nie jest napisany zle ... ptzeciez pisze o jakiego rodzaju ksenonach jest mowa ( doposazanie auta w niehomologowany sprzet, bez dobrego sampoziomowania lub zle ustawione , bez spryskiwaczy - te naprawde moga oslepiac kierowcow )
PS
Wczoraj na A4 Wroclasw - KTW kilka razy dostalem dlugimi od tylu po wymienieciu danego auta . Na poczatku nie wiedzialem o co biega, zaczalem sie zastanawiac czy to do mnie migali, a moze sie ktos bawil , ale po 3x zastanowilem sie i mysle ze ci kierowcy mysleli ze jade na dlugich... Najgorsze ze nie moglem im udowodnic ze to jednak dlugie nie byly bo mnie juz tam dawno nie bylo ...
Nie :idea:
Ja myśle tak jak WIELKIBONGO, że artykuł jest o hidach a nie o ORI xenonach. Poprostu imbecyle nie widzą różnicy i później piszą takie bzdury :!:
Była O2 RS 190 km / 436 Nm
Jest Superb 2FL 201 km / 436 Nm
Chyba to jest uproszczenie bo skrot HID jest uzywany takze do okreslenia fabrycznie instalowanych reflektorow ksenonowych.
Co jest legalne ?
- fabryczne zainstalowane ksenony
- pozafabryczne montowanie CALYCH ksenonowych reflektorów jest całkowicie zgodne z prawem, jeśli nabywane są one jako KOMPLETNE zestawy. Oznacza to bliźniacze, homologowane światła główne, system automatycznego poziomowania i układ oczyszczania szyby.
Moze nalezyu to rozumiec ze beda karac jesli ktos ma samopoziomowanie a nie ma pozostalych elementow skladowych systemu co automatycznie oznacza brak homologacji ...
przecież możesz nie przyjąć mandatu i iść do sądu grodzkiego,
a raczej sąd uzna twoją rację, szczególnie jeśli będziesz miał xenony montowane fabrycznie
Komentarz